Fick den här länkad till mig av en kollega som jag tyckte var så otroligt intressant så jag måste dela och spara den här :D.
Detta är något som jag tror alla spelutvecklare har tänkt på nångång. Hur mycket man kan implentera livet på spel och tvärtom. Jag kan använda en hel del speltermer i mitt vardagliga språk, förstås p.g.a. hur mycket jag blir utsatt av det förstås varje dag då man jobbar med det. Men ofta tänker jag "Achievement!" då jag lyckas med någonting nytt och jag känner mig som en "hoarder" då jag tycker om att ha kylskåpet fullt med mat jämt. Så många i livet är "cheaters" som har det bättre än en själv och vilken "perk" ppl har då de kan titta på dokumentärer och jobba samtidigt.. Och alla gillar väl loot liksom!
Intressant om man skulle se hur många som förstod allt det där... kan tänka mig att många av mina barndomsvänner "inte förstår ett jota" (finlandssvenska) och där blev det svårt för mina vänner i Sverige att förstå ;D. Vilken twist!
Artikeln fick mig återigen att tänka på hur jag nu som då illustrerat livet som ett spel, utan något sätt att spela om från en checkpoint eller starta om... Det kom upp en hel del nya saker men också saker som jag redan tänkt mig. Man måste grinda för att bli bättre på saker för att få mera skills i livet. Man äter för att fylla sin health bar och sånt... men just hur hela barndomen är en tutorial var något som jag inte förställt mig.
"The first 15 years or so of life are just tutorial missions, which suck. There’s no way to skip these."
"This is the time to level up your skills quickly. You will never have so much time and energy again."
- Wäääh!
Att man har en bar som består av "willpower" var inget jag heller hade tänkt mig. Mina mätare bestod främst av health, mana, energy och sugar (nej, health och sugar är Inte samma mätare!). Mätarna varierade från och till också och energy kunde bytas ut mot stamina osv. Tror den bästa illustrationen man kan ge är hur Sims karaktärer är uppbyggda med sina behov ;D.
"Many players find that when they choose to do something – say “go to the gym” – their body ignores them completely. This is not a bug."
"Your willpower level is especially important. When your willpower is low, you are only able to do things you really want to."
Det värsta jag tänkt mig är just game over skärmen. I ett spel betyder det inte så mycket eftersom man kan starta om. Livet fortsätter ju utanför spelet... men game over IRL, på riktigt, det är riktigt riktigt skrämmande och någonting jag undvikit så fort det börjat poppa fram.
"All players die after about 29,000 days, or 80 years. If your stats and skills are good, you might last a little longer. There is no cheat code to extend this."
Artikeln framförde det dock på ett väldigt fint sätt som gjorde att det inte kändes lika läskigt faktiskt.
"Older characters usually have more skills, resources and experience, unlocking quests that were previously impossible, like “owning a house”, or “writing a (good) novel”.
Jag tyckte den definitivt var läsvärd ^_^. Och den hjälpte, inspirerade mig faktiskt, i hur mitt spel ser ut i min skalle ;D.